De werkwijze hiervoor is:

  1. Download de app in de App store of Play store.
  2. Start de app op en klik op ‘Registreren’
    1. Eerste scherm ‘Nieuwe gebruiker’ wordt getoond. Hier kunt u uw naam, email adres en telefoonnummer invullen
    2. Tweede scherm ‘Nieuw bedrijf’ wordt getoond. Hier kunt u de naam van uw bedrijf invullen. Belangrijke punten:
      • Er moet een geldig BTW-nummer ingevuld worden anders kun u niet verder.
      • BTW type (kwartaal/maand/jaar) is belangrijk omdat dit gebruikt wordt voor aanvullen van centralisatiedagboek.
      • Bij email adres kunt u instellen naar waar de UBL facturen van de dagontvangsten moeten doorgemaild worden. Hetzelfde voor CODA bestand van kasboek. Standaard wordt dit 1 keer per maand gedaan. Wenst u dit sneller te hebben of wenst u een andere integratie dan e-mail (zoals Exact Online) dan kunt u dit later instellen via de instellingen van het betreffende boek (zie FAQ en integraties).
    3. Afhankelijk van de keuze of u kasboek, dagontvangstenboek of beide heeft gekozen, gaat u andere ingaves moeten doen
      • Bij dagontvangstenboek worden standaard 4 BTW categorieën voorgesteld. De ontvangsten van 0%, 6%, 12% en 21%. Indien u de categorie niet gebruikt kunt u deze uitvinken. Als u meerdere BTW categorieën heeft voor 1 BTW stelsel dan kunt u dit hier ook aanpassen en/of toevoegen (bv Diensten 21% en Producten 21%). Via instellingen van dagontvangstenboek kunt u later nog bijkomende BTW categorieën toevoegen.
      • Voor een kasboek is het belangrijk om het beginsaldo juist in te vullen voordat u de eerste verrichting boekt. Eens een verrichting geboekt kan het beginsaldo niet meer aangepast worden
      • Indien u gekozen heeft voor zowel dagontvangsten als kasboek gaat u ook de vraag gesteld worden voor ingave van betalingsmethodes.
      • Via de ingave kunnen een aantal betalingsmethods ingevuld worden. Wenst u deze later aan te passen of bijkomende toe te voegen dan is dit mogelijk via de instellingen van het dagontvangstenboek
    4. Als u de verschillende schermen doorlopen heeft, gaat er een email gestuurd worden met een link. Pas na gebruik van de link gaat u kunnen aanloggen in de App. De link in de email is maar beperkte tijd geldig. Is de tijd verstreken, dan gaat u de registratie opnieuw moeten uitvoeren.
  3. Na registratie ontvangt u een email
    1. Na klikken op de link in de email wordt een pagina getoond waar u uw wachtwoord kunt instellen.
    2. Na bevestigen kunt u terug gaan naar de App en aanloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord
  4. Facturatie gebruik Scrada
    1. De eerste 15 boekingsdagen zijn gratis. Wenst u na deze periode nog extra lijnen in te schrijven in dagontvangsten- en/of kasboek dan gaat u een melding te zien krijgen dat er een betalend abonnement nodig is. Na bevestiging ontvangst u een factuur van ons voor het gebruik van Scrada voor het komende jaar. Prijzen kunt u terug vinden op onze hoofdpagina.
  5. Gebruik
    1. Meer informatie over het gebruik van de App kunt u vinden op de pagina gebruik.

Filmpje hoe je u je een account aanmaakt bij Scrada. Onder het filmpje kun je ook de schreven uitleg terugvinden.

  1. Ga naar https://my.scrada.be
  2. Registreren
    1. Er wordt een wizard met een aantal stappen getoond. Door op de knop ‘Volgende’ te klikken kunt u steeds naar het volgende stap gaan. Aan de linker kant kunt u het aantal stappen zien
    1. De velden waar de naam eindigd op een * moeten verplicht ingevuld worden
    2. Sommige velden eindigen op een vraagteken (?). Als op het vraagteken wordt geklikt wordt extra informatie weergegeven over het veld.
    3. Als eerste stap moeten de gegevens van de gebruiker namelijk uw naam, e-mailadres en telefoonnummer ingevuld worden
    4. Als 2de stap moeten de gegevens van het bedrijf ingevuld worden. Belangrijke punten:
      • Er moet een geldig BTW-nummer ingevuld worden anders kun u niet verder.
      • BTW type (kwartaal/maand/jaar) is belangrijk omdat dit gebruikt wordt voor aanvullen van centralisatiedagboek.
    5. Afhankelijk van de keuze of u kasboek, dagontvangstenboek of beide heeft gekozen, gaat u andere ingaves moeten doen
      • Bij e-mailadres kunt u instellen naar waar de UBL facturen van de dagontvangsten moeten doorgemaild worden. Hetzelfde voor CODA bestand van kasboek. Standaard wordt dit 1 keer per maand gedaan. Wenst u dit sneller te hebben of wenst u een andere integratie dan e-mail (zoals Exact Online) dan kunt u dit later instellen via de instellingen (zie FAQ en integraties).
      • Bij dagontvangstenboek worden standaard 4 BTW categorieën voorgesteld. De ontvangsten van 0%, 6%, 12% en 21%. Indien u de categorie niet gebruikt kunt u deze verwijderen. Als u meerdere BTW categorieën heeft voor 1 BTW stelsel dan kunt u dit hier ook aanpassen en/of toevoegen (bv Diensten 21% en Producten 21%). Via instellingen van dagontvangstenboek kunt u later nog bijkomende BTW categorieën toevoegen.
      • Voor een kasboek is het belangrijk om het beginsaldo juist in te vullen voordat u de eerste verrichting boekt. Eens een verrichting geboekt kan het beginsaldo niet meer aangepast worden
      • Indien u gekozen heeft voor zowel dagontvangsten als kasboek gaat u ook de vraag gesteld worden voor ingave van betalingsmethodes.
      • Via de ingave kunnen een aantal betalingsmethods ingevuld worden. Wenst u deze later aan te passen of bijkomende toe te voegen dan is dit mogelijk via de instellingen van het dagontvangstenboek
    6. Als u de verschillende stappen doorlopen heeft, gaat u een e-mail ontvangen met een link om uw wachtwoord te kunnen instellen. Pas na instellen van het wachtwoord gaat u kunnen aanloggen op https://my.scrada.be. De link in de e-mail is maar beperkte tijd geldig. Is de tijd verstreken, dan gaat u de registratie opnieuw moeten uitvoeren.
  3. Na registratie ontvangt u een e-mail
    1. Na klikken op de link in de e-mail wordt een pagina getoond waar u uw wachtwoord kunt instellen.
    2. Na bevestigen kunt u aanloggen met uw e-mailadres en wachtwoord op https://my.scrada.be
  4. Facturatie gebruik Scrada
    1. De eerste 15 boekingsdagen zijn gratis. Wenst u na deze periode nog extra lijnen in te schrijven in dagontvangsten- en/of kasboek dan gaat u een melding te zien krijgen dat er een betalend abonnement nodig is. Na bevestiging ontvangst u een factuur van ons voor het gebruik van Scrada voor het komende jaar. Prijzen kunt u terug vinden op onze hoofdpagina.
  5. Gebruik
    1. Meer informatie over het gebruik van de App kunt u vinden op de pagina gebruik.