De werkwijze hiervoor is:
Mobiele versie (Android/iOS)
- Download de app in de App store of Play store.
- Start de app op en klik op ‘Registreren’
- Eerste scherm ‘Nieuwe gebruiker’ wordt getoond. Hier kunt u uw naam, email adres en telefoonnummer invullen
- Tweede scherm ‘Nieuw bedrijf’ wordt getoond. Hier kunt u de naam van uw bedrijf invullen. Belangrijke punten:
- Er moet een geldig BTW-nummer ingevuld worden anders kun u niet verder.
- BTW type (kwartaal/maand/jaar) is belangrijk omdat dit gebruikt wordt voor aanvullen van centralisatiedagboek.
- Bij email adres kunt u instellen naar waar de UBL facturen van de dagontvangsten moeten doorgemaild worden. Hetzelfde voor CODA bestand van kasboek. Standaard wordt dit 1 keer per maand gedaan. Wenst u dit sneller te hebben of wenst u een andere integratie dan e-mail (zoals Exact Online) dan kunt u dit later instellen via de instellingen van het betreffende boek (zie FAQ en integraties).
- Afhankelijk van de keuze of u kasboek, dagontvangstenboek of beide heeft gekozen, gaat u andere ingaves moeten doen
- Bij dagontvangstenboek worden standaard 4 BTW categorieën voorgesteld. De ontvangsten van 0%, 6%, 12% en 21%. Indien u de categorie niet gebruikt kunt u deze uitvinken. Als u meerdere BTW categorieën heeft voor 1 BTW stelsel dan kunt u dit hier ook aanpassen en/of toevoegen (bv Diensten 21% en Producten 21%). Via instellingen van dagontvangstenboek kunt u later nog bijkomende BTW categorieën toevoegen.
- Voor een kasboek is het belangrijk om het beginsaldo juist in te vullen voordat u de eerste verrichting boekt. Eens een verrichting geboekt kan het beginsaldo niet meer aangepast worden
- Indien u gekozen heeft voor zowel dagontvangsten als kasboek gaat u ook de vraag gesteld worden voor ingave van betalingsmethodes.
- Via de ingave kunnen een aantal betalingsmethods ingevuld worden. Wenst u deze later aan te passen of bijkomende toe te voegen dan is dit mogelijk via de instellingen van het dagontvangstenboek
- Als u de verschillende schermen doorlopen heeft, gaat er een email gestuurd worden met een link. Pas na gebruik van de link gaat u kunnen aanloggen in de App. De link in de email is maar beperkte tijd geldig. Is de tijd verstreken, dan gaat u de registratie opnieuw moeten uitvoeren.
- Na registratie ontvangt u een email
- Na klikken op de link in de email wordt een pagina getoond waar u uw wachtwoord kunt instellen.
- Na bevestigen kunt u terug gaan naar de App en aanloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord
- Facturatie gebruik Scrada
- De eerste 15 boekingsdagen zijn gratis. Wenst u na deze periode nog extra lijnen in te schrijven in dagontvangsten- en/of kasboek dan gaat u een melding te zien krijgen dat er een betalend abonnement nodig is. Na bevestiging ontvangst u een factuur van ons voor het gebruik van Scrada voor het komende jaar. Prijzen kunt u terug vinden op onze hoofdpagina.
- Gebruik
- Meer informatie over het gebruik van de App kunt u vinden op de pagina gebruik.
Computer (web browser)
Filmpje hoe je u je een account aanmaakt bij Scrada. Onder het filmpje kun je ook de schreven uitleg terugvinden.
- Ga naar https://my.scrada.be
- Registreren
- Er wordt een wizard met een aantal stappen getoond. Door op de knop ‘Volgende’ te klikken kunt u steeds naar het volgende stap gaan. Aan de linker kant kunt u het aantal stappen zien
- De velden waar de naam eindigd op een * moeten verplicht ingevuld worden
- Sommige velden eindigen op een vraagteken (?). Als op het vraagteken wordt geklikt wordt extra informatie weergegeven over het veld.
- Als eerste stap moeten de gegevens van de gebruiker namelijk uw naam, e-mailadres en telefoonnummer ingevuld worden
- Als 2de stap moeten de gegevens van het bedrijf ingevuld worden. Belangrijke punten:
- Er moet een geldig BTW-nummer ingevuld worden anders kun u niet verder.
- BTW type (kwartaal/maand/jaar) is belangrijk omdat dit gebruikt wordt voor aanvullen van centralisatiedagboek.
- Afhankelijk van de keuze of u kasboek, dagontvangstenboek of beide heeft gekozen, gaat u andere ingaves moeten doen
- Bij e-mailadres kunt u instellen naar waar de UBL facturen van de dagontvangsten moeten doorgemaild worden. Hetzelfde voor CODA bestand van kasboek. Standaard wordt dit 1 keer per maand gedaan. Wenst u dit sneller te hebben of wenst u een andere integratie dan e-mail (zoals Exact Online) dan kunt u dit later instellen via de instellingen (zie FAQ en integraties).
- Bij dagontvangstenboek worden standaard 4 BTW categorieën voorgesteld. De ontvangsten van 0%, 6%, 12% en 21%. Indien u de categorie niet gebruikt kunt u deze verwijderen. Als u meerdere BTW categorieën heeft voor 1 BTW stelsel dan kunt u dit hier ook aanpassen en/of toevoegen (bv Diensten 21% en Producten 21%). Via instellingen van dagontvangstenboek kunt u later nog bijkomende BTW categorieën toevoegen.
- Voor een kasboek is het belangrijk om het beginsaldo juist in te vullen voordat u de eerste verrichting boekt. Eens een verrichting geboekt kan het beginsaldo niet meer aangepast worden
- Indien u gekozen heeft voor zowel dagontvangsten als kasboek gaat u ook de vraag gesteld worden voor ingave van betalingsmethodes.
- Via de ingave kunnen een aantal betalingsmethods ingevuld worden. Wenst u deze later aan te passen of bijkomende toe te voegen dan is dit mogelijk via de instellingen van het dagontvangstenboek
- Als u de verschillende stappen doorlopen heeft, gaat u een e-mail ontvangen met een link om uw wachtwoord te kunnen instellen. Pas na instellen van het wachtwoord gaat u kunnen aanloggen op https://my.scrada.be. De link in de e-mail is maar beperkte tijd geldig. Is de tijd verstreken, dan gaat u de registratie opnieuw moeten uitvoeren.
- Na registratie ontvangt u een e-mail
- Na klikken op de link in de e-mail wordt een pagina getoond waar u uw wachtwoord kunt instellen.
- Na bevestigen kunt u aanloggen met uw e-mailadres en wachtwoord op https://my.scrada.be
- Facturatie gebruik Scrada
- De eerste 15 boekingsdagen zijn gratis. Wenst u na deze periode nog extra lijnen in te schrijven in dagontvangsten- en/of kasboek dan gaat u een melding te zien krijgen dat er een betalend abonnement nodig is. Na bevestiging ontvangst u een factuur van ons voor het gebruik van Scrada voor het komende jaar. Prijzen kunt u terug vinden op onze hoofdpagina.
- Gebruik
- Meer informatie over het gebruik van de App kunt u vinden op de pagina gebruik.