Peppol is een beveiligd en gesloten netwerk voor het uitwisselen van digitale documenten, zoals e-facturen. Het is de afkorting van Pan-European Public Procurement Online. Ondanks het woord ‘European’ in de naam, is Peppol uitgegroeid tot een internationaal netwerk dat reikt tot ver buiten Europa.
Waarom facturen versturen via Peppol?
Vanaf 1 januari 2026 is het in België verplicht om facturen naar btw-plichtige Belgische klanten te versturen via Peppol. Vanaf dan is het niet meer toegelaten om facturen op papier of via e-mail te versturen naar uw klanten.
Facturen naar de overheid of lokale overheden moet al even via het Peppolnetwerk gebeuren.
Voordeel van Peppol is ook dat u zeker bent dat de factuur is doorgestuurd naar uw klant. De factuur komt niet meer in de spamfolder van de mail of gaat niet meer verloren in de post.
Hoe werkt Peppol?
Via een Peppol Access Point krijgt u toegang tot het Peppol netwerk en kunt u facturen beveiligd versturen van het ene Access Point naar het andere.
Wat is een Peppol Access Point?
Voor het ontvangen van facturen via Peppol moet een bedrijf geregistreerd zijn bij één Peppol Access Point. Dit kunnen er niet meerdere zijn. Voor het versturen van facturen kan dit gebeuren via elk Access Point.
Vergelijk dit met de werking van e-mail: de e-mail die u ontvangt, behoort tot één partij zoals Gmail, Outlook, Telenet…, maar u kunt e-mails via verschillende partijen versturen en deze worden dan afgeleverd waar het e-mailadres geregistreerd staat.
Veel boekhoudprogramma’s of pre-accountingsystemen registreren hun klant op het Peppolnetwerk zodat ze de aankoopfacturen kunnen ontvangen. Wilt u veranderen van boekhoudprogramma, dan gaat u moeten vragen aan uw vorig boekhoudprogramma om u daar te deregistreren zodat het nieuwe boekhoudprogramma u kan registeren op het Peppolnetwerk. Dit is enkel voor facturen die u wenst te ontvangen. Dit moet niet gebeuren voor facturen die u verstuurt via het Peppolnetwerk.
In België zijn de bedrijven geregistreerd bij een bepaald Peppol Access Point via hun ondernemingsnummer en eventueel btw-nummer.
Waarom is het HANDIG om een eigen Peppol Access Point te hebben?
Het voordeel om zelf een Access Point te zijn, is dat u geen kosten moet betalen aan een tussenpartij en alles zelf in handen heeft.
Zie de vergelijking met de werking van e-mail: waarom zou u niet zelf een e-mailprovider zijn?
Waarom is het NIET HANDIG om een eigen Peppol Access Point te hebben?
Om zelf Peppol Access Point te zijn moet u aan enkele verplichting voldoen:
- Lid zijn van OpenPeppol, wat niet gratis is
- Afhankelijk in welke landen u actief bent, moet u ook aan bepaalde richtlijnen voldoen, zoals een bepaalde ISO-standaard hebben, maar soms ook extra gegevens doorsturen naar overheden
- U moet de software om Access Point te kunnen zijn maken of kopen/huren
- Software moet ook onderhouden worden
- U hebt infrastructuur nodig om dit te laten draaien
- …
Al deze zaken zijn enkel maar rendabel als u voldoende klanten en mensen heeft die gebruik maken van uw Access Point.
Waarom Scrada?
U kunt vanuit uw programma facturen sturen naar Scrada. Deze facturen zet Scrada dan op het Peppolnetwerk, ook al ontvangt uw klant geen aankoopfacturen in uw programma.
Lees alles over de Scrada-API in het artikel ‘Waarom de Scrada API gebruiken om facturen te versturen via Peppol naar de klant en boekhouding?’
Scrada API gebruiken?
Neem contact op met ons. U kunt de API gratis testen, wij voorzien u van de nodige documentatie.